25-vuotias Temotek laittoi hyvän kiertämään juhlavuonnaan
Temotek aloitti juhlavuotensa hyvät teot tammikuussa 2020 jalkautumalla Limingan Vesperkotiin, jossa Temotekin työntekijät kävivät asentamassa asukkaiden iloksi uuden kuvaseinän.
“Keskustelut juhlavuodesta alkoivat jo hyvissä ajoin ja ensimmäiset ideat hyvien tekojen toteuttamisesta saatiin jo keväällä 2019. Loppusyksystä olimme saaneet hiottua ajatuksen toteutuskelpoiseksi. Tekojen toteuttamisen johtoajatuksena oli, että Temotek olisi mukana tuottamassa elämänlaatua myös yritystoiminnan ulkopuolella hyväntekeväisyyden muodossa”, Temotekin osakas ja Temotek Palvelut Oy:n hallituksen puheenjohtaja Santeri Toivanen kertaa.
Temotekin juhlavuoden kampanja julkistettiin 31. joulukuuta 2019. Ensimmäisiä hyviä tekoja Temotek toteutti nimenomaan konkreettisina tekoina, kuten Limingan Vesperkodin kuvaseinän asennuksen ja pöytätason lahjoittamisen Oulun ensi- ja turvakoti ry:lle. Yrityksessä jouduttiin kuitenkin arvioimaan uudelleen hyvien tekojen toteuttamista COVID-19-taudin kasvettua pandemiaksi asti ja valmiuslain tultua käyttöön Suomessa.
“Keväällä alkanut koronapandemia oli ja on edelleen todella vakava ja ikävä asia. Koronasta kärsitään monella rintamalla ja avuntarvitsijoita on runsaasti. Emme halunneet koronan vuoksi lopettaa kampanjaa kesken mutta jouduimme rajoittamaan kontakteja hyvien tekojen kohteiden kanssa. Päädyimme siten turvautumaan perinteisempiin rahalahjoituksiin. Alkuperäinen ajatushan kampanjassa oli toteuttaa nimenomaan konkreettisia, Temotekin osaamista hyödyntäviä tekoja”, Toivanen sanoo.
Tekojen kohteet ja teemat henkilökunnalta
Juhlavuoden viettoa suunniteltaessa ja pohdittaessa luodattiin yrityksen historiaa ja sitä, miten yritys on kantanut ja kasvanut 25 vuoden aikana. Toivanen uskoo vahvasti siihen, että yrityksen henkilöstö on pitkälti syy yrityksen menestykseen.
Kun juhlavuoden hyvien tekojen kampanjaan oli päädytty, piti seuraavaksi päättää toteutustapa. Siinä vaiheessa henkilöstöllä oli suuri rooli ja heitä osallistettiin kampanjaan vahvasti.
“Se, että voimme toteuttaa nämä 12 hyvää tekoa ovat Temotekin henkilöstön ansiota. Yrityksen toimintaan ja kasvuun sitoutuneet työntekijät ovat se voimavara, jonka avulla ja ansiosta yritys on voinut toimia 25 vuotta, mistä kaikille Temotekilaisille kuuluukin suuri kiitos. Siksi halusimme osallistaa kampanjan teemojen ja kohteiden valintaan henkilökuntamme – työntekijät saivat ehdottaa ja äänestää hyvien tekojen toteutuskohteita ja -tapoja. Niiden perusteella valikoituivat teot koko vuodelle”, Toivanen summaa.
Temotekin juhlavuoden 12 hyvää tekoa:
- Limingan Vesperkodin kuvaseinä asukkaiden piristykseksi
- Lahjoitus Hope – Yhdessä & Yhteisesti ry:lle lasten ja nuorten liikunnan ja harrastamisen tukemiseksi
- Liikuteltava pöytätaso Oulun ensi- ja turvakoti ry:n Ensikoti Orvokille
- Lahjoitus Auta Lasta ry:lle
- Lahjoitus MIELI ry:n Mielinauha-keräykselle
- 30 askartelupaketin lahjoitus Lapsellista ry:n kautta Helsingin lastensuojelun lasten kriisityö- ja vastaanotto-osastolle
- Lahjoitus Oulun seudun eläinsuojeluyhdistys ry:lle eläinten auttamiseksi
- Heijastinlahjoitus Tiernan koulun uuden Toppilan yksikön oppilaille
- Lahjoitus Lastenklinikoiden Kummit ry:n Elämä Lapselle -konsertille
- Lahjoitus Syöpäsäätiön Roosa nauha -keräykselle
- 10 lahjakortin lahjoitus HDL:n Vamos -toimintaan Oulussa
- Joululahjoitukset Hyvä joulumieli ja Joulupuu-keräyksiin
Juhlavuoden tekojen arvo yhteensä oli n. 20 500 €.
Positiivinen palaute kannustaa myös tulevaisuudessa
Vuoden mittaisen kampanjan aikana Temotek on saanut runsaasti positiivista palautetta kampanjasta, niin tekojen kohteilta kuin työntekijöiltä ja ulkopuolisilta tahoilta. Se kertoo Toivasen mukaan siitä, että kampanjan tavoiteessa – yhteisen elämänlaadun rakentamisessa – on onnistuttu, koronasta huolimatta.
“Olemme toteuttaneet tekoja suunnitelman mukaan vauvasta vaariin sekä lemmikkeihin, myös maantieteellinen sijainti on huomioitu hyvissä teoissa. Vuoden aikana kampanjasta on tullut pelkästään positiivista palautetta. Hyvien tekojen kohteet ovat olleet otettuja halustamme auttaa, minkä lisäksi myös sidosryhmät ovat kiinnittäneet tekoihimme huomiota positiivisesti”, Toivanen sanoo.
Toivanen myös uskoo, että kampanjasta saatu palaute tulee ohjaamaan niin yrityksen kuin omaa toimintaa tulevaisuudessa. Kampanjan toteuttaminen ja sen vaikutusten seuraaminen on ollut Toivaselle kaiken kaikkiaan hyvä kokemus.
“On hyvin mahdollista, että innostumme toteuttamaan erilaisia kampanjoita myös tulevina juhlavuosina. Jää nähtäväksi, millaisia tempauksia sitten keksimme. Omalta osaltakin koronakriisin aikana on huomannut monenlaista avun tarvetta, mitä “normaaliolosuhteissa” ei olisi niin helposti tunnistanut. Kannustaisinkin jokaista miettimään, onko omalla kohdalla tehtävissä jotakin yhteisen hyvän vuoksi. Esimerkiksi monet yrittäjät ovat jääneet kokonaan ilman asiakkaita ja ajautuneet tukalaan tilanteeseen. Pidetään yhtä ja tuetaan toinen toistamme”, Toivanen summaa.
Lisätietoja:
Santeri Toivanen Temotek Oy:n osakas, Temotek Palvelut Oy:n hallituksen puheenjohtaja 050 357 7015 santeri.toivanen@temotek.fi
Temotek – Elämänlaatua rakentamassa. Temotek on vuonna 1995 perustettu kasvava oululainen rakennusalan moniosaaja – innovatiivinen asumisen, liike- ja toimitilatarpeiden, rakentamisen ja kiinteistökehityksen kumppani, joka toteuttaa kohteet asiakaslähtöisesti suunnittelusta luovutukseen. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 82 miljoonaa euroa. Konserniin kuuluvat uudisrakentamisesta vastaava Temotek Oy ja Oulussa sekä pääkaupunkiseudulla toimitilamuutoksia ja korjausrakentamista tarjoava Temotek Palvelut Oy. Työllistämme noin 250 rakennusalan ammattilaista ympäri Suomen.